Δημοφιλείς αναρτήσεις

Κυριακή 14 Ιουλίου 2013

1945 - α/π ''Ματαρόα"


1945 - α/π ''Ματαρόα"

Δημοσίευση

«Η Ομαδική Έξοδος» όπως είχε πει χαρακτηριστικά, ο Κώστας Αξελός.

Το αγγλικό μεταγωγικό πλοίο «Ματαρόα», ναυλώθηκε στις 21 Δεκεμβρίου του 1945, από τον διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου και φιλέλληνα, Οκτάβιο Μερλιέ, ώστε να μεταφέρει την νεότερη πνευματική ελίτ της Ελλάδας, δηλαδή 200 νέους επιστήμονες και καλλιτέχνες (20 έως 30 ετών), μακριά από την Ελλάδα, η οποία διήνυε τότε, την πιο μακάβρια και ζοφερή φάση της σύγχρονης ιστορίας της.

Το ταξίδι ξεκίνησε από τον Πειραιά, με προορισμό την πόλη του Τάραντα της Νότιας Ιταλίας. Ανάμεσα στους επιβάτες του «Ματαρόα», που στην Πολυνησιακή γλώσσα σημαίνει «γυναίκα με μεγάλα μάτια», βρίσκονταν    ο Κορνήλιος Καστοριάδης,
ο Κώστας Αξελός, ο Εμμανουήλ Κριαράς,  ο Σταμάτιος Καρατζάς, ο Νίκος Σβορώνος, η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ,    ο Κώστας Παπαϊωάννου , ο Μέμος Μακρής, η Μιμίκα Κρανάκη, η Έλλη Αλεξίου, η Νέλλυ Ανδρικοπούλου, ο Μάνος Ζαχαρίας, ο Ντίκος Βυζάντιος κ.α…


Αμέσως μετά, ξεκίνησαν με τρένο, για Ρώμη, Ελβετία και το βράδυ της 28ης Δεκεμβρίου του 1945 έφτασαν στο σκοτεινό – γι’ αυτούς - Παρίσι.

Κίνητρο τους, ήταν η υποτροφία που έλαβαν μέσω του Γαλλικού Ινστιτούτου, και
η οποία ήταν για τους περισσότερους, σανίδα σωτηρίας στις ταραγμένες εκείνες εποχές. Στον αντίποδα ο φόβος ήταν ορατός. Η Γαλλία δεν είχε τότε, εκείνο το υψηλό επίπεδο υλικής και τεχνικής υποδομής, που θα περίμενε κάποιος, και επιπλέον πάντα θα υπήρχε η απειλή της απέλασης.

Πολλοί από αυτήν την ομάδα εκείνων των νέων επιστημόνων και καλλιτεχνών, έμελλε να μείνουν στην ιστορία για την παγκόσμια πνευματική τους συνεισφορά...

Στις 22 Δεκεμβρίου του 2010, 65 χρόνια μετά την αναχώρηση του «Ματαρόα», το Γαλλικό Ινστιτούτο δημιουργεί την Υποτροφία «Οκτάβ Μερλιέ».


Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

[Αυτό το λήμμα ή η ενότητα, δεν αναφέρει τις πηγές του και δεν περιέχει επαρκείς παραπομπές. Μπορείτε να βοηθήσετε την Βικιπαίδεια προσθέτοντας κατάλληλες πηγές και παραπομπές, που να υποστηρίζουν το λήμμα. Η σήμανση τοποθετήθηκε στις 17/04/2012.]


***************************************


1945- Το ταξίδι του α/π Ματαρόα

Το χάος και η βία της Κατοχής είχε περάσει, ο Οκτώβριος του ‘44 έφερε ελπίδες, αλλά δυο μήνες αργότερα, η Αθήνα πνιγόταν σε ανελέητο ποτάμι μίσους.
Η “Βάρκιζα” τον Φεβρουάριο του '45, δεν απέφερε τίποτα το ουσιαστικό και ο τόπος όδευε σε μεγαλύτερες, σε πιο αιματηρές εθνικές  περιπέτειες.

Σε εκείνες τις τόσο ταραγμένες εποχές, γεννήθηκε η ευαισθησία για τη διάσωση όσων περισσότερων εκπροσώπων της αναδυόμενης γενιάς. Κι΄ όταν μιλάμε για διάσωση, εννοούμε κατ' αρχήν σαν φυσικά πρόσωπα. Να μην καταλήξουν είτε από αδέσποτα βλήματα, είτε από τις κακουχίες. Έπειτα να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους, να μορφωθούν και να αποτελέσουν χρήσιμες μονάδες στην μελλοντική προσπάθεια του τόπου για επανόρθωση.

Κύριος εκφραστής αυτής της προσπάθειας, ήταν ο Διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, Οκτάβιος Μερλιέ συνεπικουρούμενος από την Ελληνίδα σύζυγό του Μέλπω και τον γενικό γραμματέα του Ινστιτούτου Ροζέ Μιλλιέξ. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα τον Ιούνιο του '45, μετά τον εκτοπισμό μου από τις Γερμανικές δυνάμεις κατοχής, βάζει σε κίνηση ένα πολύπλοκο, παράτολμο και δύσκολο σχέδιο. Να διώξει στο ασφαλές Παρίσι, όσους περισσότερους νέους και υποσχόμενους ανθρώπους μπορούσε, να διασώσει όσο περισσότερο ελληνικό ανθό.

Είναι η στιγμή που εμπλέκεται το Ματαρόα. Ένα ποστάλι που είχε κάνει το παρθενικό του ταξίδι το '22. Στο τέλος του '45 το Ματαρόα (που στα πολυνησιακά σημαίνει η γυναίκα με τα μεγάλα, ωραία μάτια “Ματάρες μου” όπως θα λέγαμε σχεδόν ομόηχα, ελληνικά), ανήκει σε ΝεοΖηλανδική εταιρεία. Εκπληκτική λεπτομέρεια, ότι αρχιλογιστής του, ήταν ο διασωθείς από το ναυάγιο του Τιτανικού, αξιωματικός Herbert Pitman.

Το μήκους 160 μέτρων ποστάλι, έφθασε, μετά από αναβολές, στον Πειραιά, τις παραμονές των Χριστουγέννων του '45, παρέλαβε 154 Ελληνόπουλα που είχαν κερδίσει την υποτροφία και τα πέρασε απέναντι στον Τάραντα, όχι και το πιο εύκολο ταξίδι μέσα σε μια Μεσόγειο όπου υπήρχα ακόμα πολλές ποντισμένες νάρκες. Από εκεί το ταξίδι συνεχίστηκε με τραίνο μέσω Ιταλίας και Ελβετίας.

Όλο το εγχείρημα περιγράφεται στο μικρών διαστάσεων αλλά γεμάτο πληροφορίες και περιγραφές βιβλίο της Νέλλης Ανδρικοπούλου. Στις σελίδες του περιλαμβάνεται ο πλήρης κατάλογος όσων αναχώρησαν και ο συμπληρωματικός όσων ανεχώρησαν με δικά τους έξοδα. Επίσης φιλοξενούνται κείμενα συνταξιδιωτών της Ανδρικοπούλου, του Ντίκου Βυζάντιου, του Γιώργου Καλπαδάκη και συνεντεύξεις του Μάνου Ζαχαρίου, του Κώστα Μανουηλίδη, του Δημήτρη Μαρινόπουλου, του Μανώλη Νειάδα και του Κώστα Αξελού. Στο τέλος, δημοσιεύεται και μια σειρά από φωτογραφίες εκείνης της εποχής, με πρωταγωνιστές, τα πρόσωπα που αναφέρονται νωρίτερα, στις σελίδες.

Όλα αυτά τα τόσο διαφορετικά, περιγράφονται αναλυτικά με χρώμα, με ροή και δίνουν στο σημερινό αναγνώστη το μέτρο της προσπάθειας αλλά και του αποτελέσματος. Ανάμεσά τους, την μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί η ανθρωπιστική επιμονή του Μερλιέ που τελικά σε εκείνους του χαλεπούς καιρούς του επέφερε δεινά στην καριέρα του, από την εκδικητικότητα Γάλλων και Ελλήνων φιλομοναρχικών, η άκαρδη συμπεριφορά του πατέρα Καστοριάδη στον Κορνήλιο, ο κυνικός τρόπος με τον οποίο συμπεριφέρθηκαν οι Ελβετοί στους Ελληνες ταξιδιώτες, ο σκληρός αλλά ακριβής λόγος του Αξελού, αλλά και η κριτική όσων δεν μπόρεσαν ή δεν θέλησαν να φύγουν από τον τόπο. Υπάρχει πόνος διάχυτος.

Λένε πολλά, οι αράδες αυτού του βιβλίου και αποτελεί μια αξιόλογη βοήθεια να κατανοήσουμε, όσοι δεν ζήσαμε εκείνες τις ζοφερές εποχές, με νηφαλιότητα.


Νέλλη Ανδρικοπούλου

_________________
radical30

 

 
Επιστροφή στην κορυφή
A, ρε Γκοτζαμάνη, τον έφαγες τον ανθρωπάκο.
Του Χαΐμ Πολίτη


Θεσσαλονίκη, χειμώνας του 1980. Εμείς - μια παρέα μουσάτοι, μακρυμάλληδες, αμπεχωνοφόροι φοιτητές - έχουμε πάψει να ξημεροβραδιαζόμαστε στις ταβέρνες (και κάποιες φορές, Σάββατα, κυρίως στις ντισκοτέκ που φθίνουν πια) και προτιμούμε τα νέα σημεία διασκέδασης της πόλης, όπως το Time Out ή το Φλου.

Το ουίσκυ αντικαθιστά τη ρετσίνα και ο Θεοδωράκης και η νεοκυματική κιθάρα, που βασίλευε στο «Λιόγερμα», μένουν στην άκρη, παραμερίζουν, κάνοντας χώρο στα πλατώ των μπαρ που ξεφυτρώνουν για τις μουσικές των Doors, των διαχρονικών Stones, της Pattie Smith, της Jonnie Mitchel ή του πανκ που δειλά τότε ξεκινούσε ν' ακούγεται.

Έμενα τότε σ' ένα σπίτι, στην πολύ στενή οδό Θεαγένους Χαρίση, εκεί που αγγίζαμε σχεδόν τους απέναντι ενοίκους, τα μπουγέλα μας πάντως, έφταναν εύκολα στα μπαλκόνια τους (το ίδιο συνέβαινε και στα δικά μας), ιδίως κατά τη θερινή περίοδο των εξετάσεων τις μεταμεσονύχτιες ώρες της μελέτης.

Βγαίνοντας απ' την πόρτα της πολυκατοικίας αριστερά, έπεφτες στην οδό Αετορράχης - στην άλλη πλευρά ήταν η Μπιζανίου (και οι δύο δρόμοι ευτύχησαν να γίνουν γνωστοί στο πανελλήνιο απ΄το κομμάτι του Σαββόπουλου που βρίσκεται στο δίσκο του του '83 «Τραπεζάκια έξω», τότε που ο αγαπημένος μας Νιόνιος διήνυε τη νεοορθόδοξη περίοδό του και μας ξεσήκωνε στο παλαί ντε σπορ, χορεύοντας με την Άσπα του, αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία).

Ανεβαίνοντας την Αετορράχης, συναντούσες την περίφημη φοιτητική ταβέρνα του Παγουλάτου, εκεί που γράψαμε πολλές ώρες στα πρώτα χρόνια μας στη Θεσσαλονίκη, στα τέλη της δεκαετίας του '70 και τραγουδήσαμε μεγάλο μέρος του Θεοδωρακικού και λοιπού επαναστατικού ρεπερτορίου, αλλά πια δεν πατούσαμε - η ρετσίνα του μας φαινόταν πολύ άνοστη μπροστά στο «Γιαννάκη τον περιπατητή».

Είχαμε αφήσει το «άγαλμα» του Πλέσσα  και προχωρήσαμε προς την Προξένου Κορομηλά και τα γύρω στενά. Δίπλα, σχεδόν, απ΄ τον Παγουλάτο βρισκόταν ένα κουτούκι, ένα πολύ μικρό μαγαζί με 5-6 τραπέζια σε μια σειρά, νομίζω, και στον ίδιο χώρο η κουζίνα και τα βαρέλια με τα κρασιά.           Ο χώρος έμοιαζε «ακατάλληλος δι΄ ανηλίκους», όχι λόγω της αφόρητης τσίκνας απ΄τα τηγάνια που συνηπήρχαν με τους πελάτες -αυτήν την είχαμε συνηθίσει και αλλού- αλλά γιατί οι θαμώνες ουδεμία σχέση είχαν με φοιτητικό θορυβώδη συρφετό.

Άνθρωποι μεγάλοι, με τα κουστουμάκια τους, άνω των πενήντα, γέροι μας φαίνονταν τότε, και μόνον άντρες, που μιλούσαν χαμηλόφωνα. Τίποτε δεν ακουγόταν έξω απ΄την πόρτα σε αντίθεση με τον διπλανό πολύβουο Παγουλάτο, στον οποίο το «εκατό» ήταν συχνός «πελάτης», λόγω διατάραξης της κοινής ησυχίας των περιοίκων.

Το όνομα του μαγαζιού, «Κόκκινος», μας δελέαζε επανειλημμένως να μπούμε, έστω κι αν οφείλονταν στο χρώμα της κόμης του ιδιοκτήτη και όχι στην πολιτική του τοποθέτηση. Αλλά πώς να μπεις εκεί, όπου το μόνο που ακούγονταν ήταν καμιά καντάδα απ΄τους, πράγματι, καλλίφωνους βαρελόφρονες μεσήλικες;

Τέλος πάντων, ένα βράδυ -θυμάμαι φύσαγε διαολεμένα και η κάθοδος στο κέντρο με τις μηχανές μάς φαινόταν οδυνηρή- αποφασίσαμε να διαβούμε την ξύλινη πόρτα και να πιάσουμε στασίδι σ' ένα άδειο τραπέζι. Μας δέχθηκαν με επιφωνήματα χαράς, μπορώ να ομολογήσω, δεν ξέρω αν κανείς άλλος, σαν και του λόγου μας, είχε επιχειρήσει να καθήσει εκεί.

Η βραδιά εξελίχθηκε υπέροχα. Άρχισαν να μας κερνούνε και οι «μισές» πηγαινοέρχονταν με τα πιάτα που άδειαζαν εν ριπή οφθαλμού. Τα τραγούδια εναλλασσονταν με «πονηρά» ανέκδοτα και ενσωματωθήκαμε απολύτως με όλον το «άλλο κόσμο». Εμείς, γιατί, επιτέλους, νομίζαμε ότι διαβήκαμε το άβατο κι Αυτοί, γιατί ανανεώσαμε με τη νιότη μας, τη γεροντίστικη συντροφιά τους. Όλοι γίναμε μια παρέα. Όλοι;

Όλοι, εκτός από έναν ξερακιανό, μαυριδερό γερασμένο άντρα που καθόταν μόνος σ' ένα τραπέζι με μια «μισή» κι ένα πιάτο, που όταν άδειαζαν, ο Κόκκινος ξαναγέμιζε περιφρονητικά, χωρίς να τον κοιτάζει και τ' άφηνε στη γωνία του τραπεζιού του.

Κανείς δεν του μίλαγε, σε κανέναν δε μίλαγε. Δε ρωτήσαμε ποιος ήταν, δε μας έκοφτε.
Εμείς περνούσαμε ωραία...

Δε θυμάμαι τι ώρα είχε πάει, ετοιμαζόμασταν να φύγουμε, ο Κόκκινος μάζευε τα άδεια πιάτα και σκούπιζε τα τραπέζια και το πάτωμα. Μια τελευταία γύρα, ακόμη. Τότε, σηκώθηκε ένας καλοσυνάτος και ευγενής γέροντας να μας ευχηθεί «στην υγειά σας, παιδιά», και μετά, γυρίζoντας απότομα, απευθύνεται στον μοναχικό άντρα του τραπεζιού της γωνίας, ουρλιάζοντας σχεδόν:

«Α, ρε Γκοτζαμάνη, τον έφαγες τον ανθρωπάκο!».


|tvxsteam tvxs.gr


@radical30

Προσφυγή στο ΣτΕ

Προσφυγή στο ΣτΕ από δικηγόρο της ΕΡΤ
Κυριακή 14 Ιουλίου 2013 19:56



Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγε ο δικηγόρος της ΕΡΤ Γεώργιος Κόκκας και επικαλούμενους 12 νομικούς ισχυρισμούς ζητεί να ακυρωθούν όλες οι κυβερνητικές αποφάσεις με τις οποίες σταμάτησε η λειτουργία της κρατικής ραδιοτηλεόρασης.
 
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το ΑΠΕ - ΜΠΕ, ο δικηγόρος, πλέον της από 10.6.2003 πράξης νομοθετικού περιεχομένου (ΠΝΠ) και της από 11.6.2013 κοινής υπουργικής απόφασης με τις οποίες ανεστάλη η λειτουργία της ΕΡΤ ΑΕ, λύθηκαν όλες συμβάσεις των εργαζομένων σε αυτή, κλπ, ζητάει να ακυρωθούν ως αντισυνταγματικές και αντίθετες στην ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία όλες οι σχετικές κοινές υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν στην συνέχεια και αφορούν την ΕΡΤ, όπως είναι ο διορισμός του ειδικού διαχειριστή Γκίκα Μάναλη, κλπ.
 
Ο κ. Κόκκας ο οποίος όπως αναφέρει από το 1987 εργάζεται στην ΕΡΤ με σύμβαση έμμισθης εντολής πάγιας αντιμισθίας και είναι εκπρόσωπος του κόμματος «Ελληνικό Κίνημα Άμεσης Δημοκρατίας», υποστηρίζει ότι από το κλείσιμο της κρατικής ραδιοτηλεόρασης υφίσταται σοβαρή ηθική βλάβη από την αδυναμία να απολαύσει το τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό πρόγραμμα της ΕΡΤ.
 
Υποστηρίζει ακόμη πως υφίσταται οικονομική και ηθική βλάβη, λόγω της επιβάρυνσης που θα δεχθεί ο κρατικός προϋπολογισμός από τις αποζημιώσεις που θα δοθούν στους απολυμένους και τις νέες προσλήψεις που θα γίνουν, ενώ θα καταβάλλει εξ΄ αυτών των λόγων και φόρους.
 
Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι η επίμαχη ΠΝΠ είναι αντίθετη στο άρθρο 44 του Συντάγματος, καθώς για την έκδοσή της δεν υπήρξε καμία εξαιρετικά επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη όπως απαιτεί ο συνταγματικός χάρτης, αλλά ούτε υπογράφεται από το σύνολο των μελών του υπουργικού συμβουλίου.
Ακόμη, ζητάει την ακύρωση πέντε περίπου κοινών υπουργικών αποφάσεων οι οποίες, όπως τονίζει, είναι αντισυνταγματικές (αντίθετες στα άρθρα 4, 107, κλπ του
Συντάγματος), εκδόθηκαν καθ΄ υπέρβασης νομοθετικής εξουσιοδότησης, πάσχουν από έλλειψη αιτιολογίας, είναι αντίθετες σε διατάξεις της Ελληνικής νομοθεσίας και οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πηγή:Voria

ΣΚΈΨΕΙΣ, ΓΡΑΠΤΑ και ΑΝΕΚΔΟΤΑ...

Σκέψεις και Γραπτά

·Κλείνω τα μάτια μου στη δουλειά και προσεύχομαι για το καλό της
ανθρωπότητας και οι άλλοι νομίζουν ότι κοιμάμαι Αν είναι δυνατόν.

 Όταν έχετε νεύρα με κάποιον, μετρήστε μέχρι το 10 από μέσα σας, και
μετά, σκάστε του μια στα δόντια. Θα χει χαλαρώσει και δε θα την περιμένει!

Η ταχύτητα με την οποία μία γυναίκα λέει ''ΤΙΠΟΤΑ'' στην ερώτηση "Τι έχεις;",                                   είναι ανάλογη με το μέγεθος του καβγά που θα σου στήσει!

 Ας κάνω την καρδιά μου πέτρα, αφού η κοιλιά μου δε γίνεται με τίποτα.

Μια φορά θυμάμαι που πήρα προφυλακτικά με επιβραδυντικό, έκανα 2 χρόνια                                  να γαμήσω!

Στο δημοτικό έπαιρνα συνέχεια Άλφα. Στο γυμνάσιο Ηeineken!

Δηλαδή υπάρχουν άνθρωποι που πάνε και τρέχουν; Έτσι απλά; Χωρίς να τους                               κυνηγάει κανείς;
                 
Να γραφτείς σε σχολή πολεμικών τεχνών, να σου μάθουν πώς ν' αντιμετωπίζεις                                τη μαλακία που σε δέρνει.

*************************

Ανέκδοτα
                 
- Μωρό μου θα με πας στο τσίρκο;
- Όχι, όποιος θέλει να έρθει εδώ να σε δει.
- Σε βλέπω φιλικά.
 - Δεν πειράζει, θα σε πάω εγώ στους καλύτερους οφθαλμίατρους.

-΄Ελα που είσαι;
- Σπίτι!
- Μπορείς να μιλήσεις; -
- Από 2 χρονών!

- Γιέ μου, πού πας;
- Μάνα θα πάω στα καράβια
- Μία παρά τέταρτο να είσαι στο σπίτι!

- Μπαμπά, εσύ είχες ερωτευθεί ποτέ καμιά δασκάλα στο σχολείο;
- Τι μου θύμησες τώρα γιέ μου! Φυσικά!
- Και τι έγινε;
- Τίποτα. Το έμαθε η μάνα σου και σου αλλάξαμε σχολείο!

- Γυναίκα, αν βάλω προφυλακτικό και πάω με άλλη, θεωρείται κέρατο;
- Αν εγώ στο όπλο βάλω σιγαστήρα, λες να θεωρηθεί φόνος;

- Απαιτώ να μου μιλάς γλυκά!
- Προχώρα, μωρή πάστα Φλώρα!!

- Γκαρσόν, τι δουλειά έχει αύτη η σανίδα στην σαλάτα μου;
- Είναι σαλάτα του σερφ!

- Τι δουλειά κάνεις;
- Είμαι ερευνητής.
- Και τι ψάχνεις;
- Δουλειά...!!!

- Θέλω να γίνουμε όπως πριν.
- Πότε πριν;
- Πριν 5 χρόνια, ας πούμε.
- Μα τότε δεν γνωριζόμασταν!
- Έτσι!!!

 @radical30

ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ

  Η ΕΥΡΩΠΤΩΣΗ ΠΛΗΣΙΑΖΕΙ!

Ένα σύντομο, αλλά αρκετά διαφωτιστικό ντοκιμαντέρ του Γ. Βαρουφάκη για την ελληνική κρίση, στο βρετανικό δίκτυο Channel 4.

Ο διάσημος καθηγητής οικονομικής θεωρίας, στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημιού Αθηνών, μέσα σε οκτώ περίπου λεπτά περιγράφει τα δεινά της σημερινής ελληνικής πραγματικότητας, με ρεπορτάζ στους δρόμους της Αθήνας και στα άδεια μαγαζιά της, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «κανείς δεν έχει λεφτά να αγοράσει τίποτα».

Στη συνέχεια περνά στο δια ταύτα της κρίσης, εξηγώντας το στρεβλό της παγκόσμιας οικονομικής πολιτικής.

Τέλος "προτείνει" λύσεις εξόδου... από το αδιέξοδο.

http://youtu.be/AMA_f2Z8vYQ

Δημοσίευση radical30